Palvelut
Palvelut
- Kotihoidon tukipalvelut
- omaishoidon lomitukset
- kauppa-ja asiointipalvelut
- sosiaalista kanssakäymistä edistävät palvelut
- vaatehuolto
- siivoukset
Omavalvontasuunnitelma
1. PALVELUN TUOTTAJA
KotiHelmi
14300 Renko
P.040-4188768
Email: johanna.helinsalminen@gmail.com
Y-tunnus: 2615444-6
Vastuuhenkilö Johanna Helin-Salminen
Ilmoituksenvarainen toiminta:
Palveluntuottaja kotihoidon tukipalvelut
Hattulan kunta
Hämeenlinnan kaupunki, Vaana palveluseteli
1.2. TOIMINTA-AJATUS JA ARVOT
Toiminta-ajatuksena tarjota yksilöllisiä, hyvinvointia ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä kotityö- ja hoivapalveluja asiakkaan kotiin. Kotiapu ja hoivapalvelu auttaa asiakasta selviytymään kotona mahdollisimman pitkään. Yrityksen toiminta-ajatuksena on myös osallisuuden ja sosiaalisen aktiivisuuden tukeminen tarjoamalla asiakkaille asiointiapua ja virkistyspalveluita.
Lisäksi yritys tarjoaa siivouspalveluita erillisenä palveluna tai yhdistettynä sosiaalihuollon palveluihin.
Kotipalveluun kuuluu päivittäiset kodinhoidolliset tehtävät, omaishoidon lomitus ja asiointipalvelut.
Palvelu on yksityishenkilöille, kunnille, yrityksille ja yhdistyksille.
Yrityksen arvoina ovat
- Palvelut perustuvat asiakkaan tarpeille ja toiveille
- Kunnioitus asiakkaita ja heidän itsemääräämisoikeuttaan kohtaan.
- Luotettavuus ja joustavuus
- Yksilöllisyys
- Turvallisuus
- Kiireettömyys
- Omatoimisuuden tukeminen
Toimintaperiaatteena on että, palvelun lähtökohtana on asiakkaan yksilöllinen tarve. Toimintaperiaatteena on myös antaa hyvää ja turvallista hoitoa asiakkaille yhteistyössä omaisten ja muiden toimijoiden kanssa. Asiakkaiden kanssa tehdään sopimus sosiaalihuoltona tapahtuvasta palvelujen myynnistä. Tämän pohjalta laadimme yhdessä hoito -ja palvelusuunnitelman sekä palvelusopimuksen. Nämä ovat edellytyksiä arvonlisäverottomalle palvelulle.
1.3. OMAVALVONNAN ORGANISOINTI, JOHTAMINEN JA VASTUUHENKILÖ
Omavalvonnasta kokonaisuudessaan vastaa yrittäjä.
Omavalvontasuunnitelma päivitetään vähintään kerran vuodessa.
Vastuuhenkilönä päivittämisessä on yrittäjä.
Uusille työntekijöille omavalvonta perehdytetään muun perehdytyksen yhteydessä
1.4.ASIAKKAAN JA OMAISTEN OSALLISTUMINEN
1.4.1. Asiakaspalaute ja palautteen hyödyntäminen toiminnassa
Keran vuodessa asiakkaille annetaan asiakaspalautelomake. Toiminnan kehittämistarpeita nostetaan esille asiakaspalautteesta ja kirjataan toimintasuunnitelmaan.
1.4.2. Haittatapahtuman/vaaratilanteen ilmoittaminen asiakkaalle/omaiselle
Haitta- ja vaaratilanteet ilmoitetaan välittömästi asiakkaalle suullisesti ja asiakkaan luvalla myös omaisille. Uhka- ja vaaratilanne ilmoitus toimitetaan myös esimiehelle eli yrittäjälle. Esimies kirjaa tapahtuman asiakaspapereihin. Ostopalveluasiakkaan ilmoitukset tehdään myös asianomaiseen kuntaan.
1.5. RISKIEN TUNNISTAMINEN JA KORJAAVAT TOIMENPITEET
Työntekijällä on velvollisuus ja vastuu tuoda esille riskitilanteet ja vaaratilanteet.
Toiminnan riskitekijöinä voisi nähdä vaaratilanteet asiakastyössä esim. asiakkaalle aiheutunut vahinko (asiakkaan putoaminen/kaatuminen, lääkkeenantovirhe tms.) Haittatapahtumat käsitellään säännöllisesti sekä henkilöstön että esimiehen kanssa. Haittatapahtuma käsitellään lisäksi aina asiakkaan kanssa ja tarvittaessa tehdään jatkosuunnitelma tapahtuman käsittelemiseksi ja ehkäisemiseksi. Mitään varsinaista lääkepoikkeama- järjestelmää ei ole käytössä.
2. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
2.1. Henkilöstö : Yrittäjä on yksinyrittäjä. Työntekijöitä palkataan tarpeen mukaan. Hoitohenkilökunnan ammattipätevyys tarkistetaan Valviran rekisteristä.
2.2. Toimitilat : Toimitilana on yrittäjän kotona oleva huone jossa lukollinen kaappi yrityksen papereille ja tarvikkeille.
2.3. Laitteet ja tarvikkeet: Yrityksellä on käytössä verenpainemittari, verensokerimittari, saturaatiomittari, ensiapulaukku sekä henkilökunnan/asiakkaan suojaukseen tarvittavat suojatarvikkeet.
2.4. Asiakasturvallisuus: Laatua valvotaan säännöllisesti. Asiakkaalle on tehty hoito- ja palvelusuunnitelma, jota päivitetään säännöllisesti ja aina tarvittaessa. Asiakastyö tapahtuu asiakkaan kotona. Mikäli toimintaympäristössä tai välineissä havaitaan riskitekijöitä, raportoidaan ne eteenpäin asiaa hoitavalle taholle esim. puutteet apuvälineissä raportoidaan apuvälinekeskukseen, kodin ympäristön riskitekijät raportoidaan asiakkaalle/omaisille/taloyhtiölle, turvavälineissä havaitut viat näistä vastaavalle taholle jne.
2.5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
2.5.1. Palvelusopimus
Asiakkaan kanssa tehdään kirjallinen hoito- ja palvelusuunnitelma, joka perustuu asiakkaan kanssa tehtyyn voimavarakartoitukseen. Hoito- ja palvelusuunnitelmat tarkistetaan säännöllisesti. Hoito- ja palvelusuunnitelman tekemisen jälkeen asiakkaalle tehdään kirjallinen palvelusopimus, josta käy ilmi palvelun laatu, tuntimäärä ja hinta. Palvelusopimuksen allekirjoittavat asiakas ja palveluntuottaja sekä tarvittaessa omainen tai edunvalvoja. Edunvalvonnan tarpeessa olevasta asiakkaasta tehdään ilmoitus holhousviranomaiselle maistraattiin edunvalvonnan tarpeen kartoittamiseksi.
Kotona asiakkaat vastaavat omista tavaroistaan. Henkilökunta ei ota rahaa vastaan eikä käsittele rahaa, ellei se ole välttämätöntä esim. kauppa - ja apteekkiasioinnissa. Kaikki maksuliikenne perustuu laskutukseen ja todennettuihin käynteihin. Asiakas, omaiset/edunvalvonta huolehtivat asiakkaan rahavaroista.
2.5.2. Asiakkaan kohtelu ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen
Asiakastyössä noudatetaan lakia ja asetuksia. Yrittäjä ja mahdollinen henkilöstö sitoutuvat noudattamaan yrityksen arvoja. Mikäli havaitaan poikkeamia asiakkaan kohtelussa ja itsemääräämisoikeuden kunnioittamisessa muilta kuin yrityksen taholta, siihen puututaan ottamalla yhteyttä edunvalvontaan, sosiaalitoimeen tai muuhun tahoon.
2.5.3. Oikeusturva: Asiakkaalla on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta yrityksen toiminnasta. Asiakas voi tehdä reklamaation suoraan yrittäjälle. Tilanteeseen puututaan välittömästi, kun tieto tapahtuneesta saadaan. Reklamaatio käsitellään viikon kuluessa. Korvaus, mikäli tarvetta siihen on, sovitaan aina tapauskohtaisesti
Palvelua on mahdollista tilata joko suoraan tai kaupungin myöntämällä palvelusetelillä.
2.6.2 Ravitsemuksesta huolehtiminen
Omassa kodissa olevilla asiakkailla ruokailurytmi muotoutuu omien tarpeiden mukaan. Yleisvointia seurataan säännöllisesti. Henkilöstö on koulutettua ja tunnistaa asiakkaan aliravitsemuksen. Mikäli ravitsemuksesta otetaan vastuu, perustuu se neuvontaan ja ohjaamiseen oikeisiin ruoka-aineisiin ja -aikoihin. Asiakasta kannustetaan terveisiin ruokailutottumuksiin ja mahdollisuuksien mukaan myös ruoanlaittoon.
2.6.3. Ulkoilu ja liikunta
Palveluihin kuuluvat ulkoilu ja myös kuntoutusta tarpeen mukaan. Työtä asiakkaan kanssa tehdään kuntouttavalla työotteella. Lisäksi asiakkaan kanssa voidaan tehdä fyysisiä harjoitteita fysioterapeutin ohjeiden mukaan.
2.6.4. Hygieniakäytännöt
Hygieniasta huolehtiminen kuuluu jokaisen hoitajan perustyöhön, erityisesti huomioidaan käsihygienia sekä suojavaatetus. Työtä tehdään aseptisesti oikein. Covid-19 suojaus, ffp2-maski.
2.6.5. Sairauden hoito
Yritys antaa kotihoidon palveluja lähihoitajan koulutuksen puitteissa. Kotona annettavaan hoitopalveluun voi kuulua esimerkiksi, verenpaineen, painon ja verensokerin seuranta, pienet haavanhoidot, lääkitysten vaikutusten ja voinnin seuranta. Henkilöstö voi huolehtia asioiden viemisen lääkärille esim. varata aikoja ja huolehtia jatkotoimenpiteistä esimerkiksi hoitaa haavoja ohjeen mukaan. Akuuteissa tilanteissa soitetaan aina 112. Henkilökunta on ensiaputaitoista ja tunnistaa hoidon kiireellisyyden.
2.6.6. Lääkehoito
Lääkehoidon koulutusta saaneena nimikesuojattuna terveydenhuollon ammattihenkilönä, lähihoitajana, saa koulutuksen perusteella jakaa lääkkeitä potilaskohtaisiksi annoksiksi ja antaa luonnollista tietä lääkkeitä, esimerkiksi tabletteja, kapseleita, silmä- ja korvatippoja, voiteita, laastareita ja peräpuikkoja. Lisäksi hän voi pistää lääkkeen lihakseen tai ihon alle.
Työnantajana vastaan aina siitä, että työntekijälle annetaan sellaisia tehtäviä, joihin hänen tietonsa ja taitonsa riittävät. Uuden työntekijän osaaminen aina varmistetaan. Sama koskee kokeneempaan työntekijää, jos hän saa entistä vaativampia tehtäviä. Esimiehenä yrittäjä valvoo lääkehuollon toteuttamista päivittäisessä työssä. Lääkehoitoon osallistuvilta vaaditaan todistus lääkehoidon osaamisesta.
Lääkehoitoketjussa jokainen on ensi sijassa itse vastuussa siitä, mitä tekee. Siksi on tärkeää, että työntekijä kertoo työnantajalleen, jos hänen työhönsä kuuluu tehtäviä, joita hän ei hallitse. Silloin häntä voidaan perehdyttää tehtäviinsä paremmin, järjestää lisäkoulutusta tai järjestellä tehtäviä vastaamaan hänen osaamistaan.
7. ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY
KotiHelmi asiakastiedot, kuten hoito-ja palvelusuunnitelmat ja palvelusopimukset säilytetään yrittäjän kotona lukollisessa kaapissa. Tietokoneelle tallennetut tiedot ovat salasanan takana, joka on ainoastaan yrittäjän hallussa. Asiakkaalta pyydetään aina kirjallinen suostumus asiakastietojen tallentamiseen.
Asiakkaan kirjallisella luvalla hoitoon olennaisesti liittyvistä asioista voidaan informoida toista hoitavaa tahoa.
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen internet-sivulla ja yrittäjän kotona. Suunnitelma näytetään asiakkaalle pyydettäessä sopimuksen teon yhteydessä.
Omavalvontasuunnitelma tarkistetaan ja vahvistetaan kerran vuodessa sekä tarvittaessa ja tehdään tarvittavat muutokset.
Rengossa 17.3.2022
Omavalvontasuunnitelmaa tarkistettu ja täydennetty 18.3.2022
Johanna Helin-Salminen
Yrittäjä, KotiHelmi